K2 Basecamp – med Gondogoro La
K2 Base Camp med Gondogoro La (5585 m)
Opplev Karakorams giganter på nært hold. Med sine 8611 meter ruver K2 innerst på Baltoro-breen. Verdens nest høyeste fjell er formet som en pyramide, flankert av Broad Peak og Gasherbrum ligger det i Karakoram, pakistans del av Himalaya. Basecamp er plassert på is dekt av sand og stein. Turen er krevende og terenget tidvis kronglete, men hele veien helpes vi fremover av fantastiske omgivelser med spisse, hvite topper uansett hvor vi snur oss.
Dag |
Program |
1 |
Avreise Norge – Islamabad |
2 |
Pakistan Ankomst Islamabad tidlig om morgenen og vi drar på sightseeing etter lunsj. Besøker blant annet Faisal-moskeen og Saddat Bazaar. |
3 |
Skardu Islamabad – Skardu (2200 m), eller Islamabad – Chilas. Fly til Skardu. Hvis flyet er kansellert blir det kjøring. Vi kjører fra Islamabad til Chilas med bil, en tur på omlag ti timer. Vi starter tidlig for å unngå den verste trafikken ut av Islamabad, og stopper for frokost i Abbotabad. Vi er nå på den fantastiske Karakoram Highway, KKH, som strekker seg 1300 km fra Rawalpindi til Kashgar i Kina. Etter Besham følger vi elven Indus hvor veien er sprengt ut av fjellet 5-600 m over elven. Når vi nærmer oss Chilas får vi øye på Nanga Parbat (8125 m). Vi overnatter i Chilas. |
4 |
Fridag Skardu, eller Chilas – Skardu. Hvis flyet gikk som planlagt dagen før blir dette fridag i Skardu, om vi kjører blir det Chilas – Skardu. Vi kjører i så fall videre langs KKH mot Gilgit og ved Talechi stopper vi for å se på utsikten. Her møtes fjellkjedene Pamir, Karakoram og Hindu Kush og vi har fantastisk utsikt mot Nanga Parbat, Rakaposhi (7790 m), og Haramosh (7409 m). Ved Jaglot krysser vi Indus og følger veien mot Skardu, et imponerende stykke ingeniørkunst. Veien går på en hylle hogd ut i vertikalt fjell 2-300 m over strykene i elven Indus. En slitsom, men spennende og framfor alt vakker kjøretur. Overnatting på Concordia Motel. |
5 |
Inn i fjellet Skardu – Askole (2850 m). Med jeep tar turen åtte timer. En ny spennende kjøretur. Vi kjører inn Shigar-dalen og passerer små landsbyer og flere meget rasutsatte områder hvor veien ofte er stengt. Det er imponerende å se hvordan våre dyktige sjåfører tar seg fram på de bratte og svingete grusveiene. I Askole møter vi våre bærere og slår leir. |
6 |
Første dag på beina Askole – Korophon (3000 m) – Jula (3200 m). Vi starter i fire-femtida for å gjøre unna så mye som mulig av dagsetappen før varmen setter inn. Vi spaserer gjennom landsbyen Askole og følger Braldu-elven opp til enden av Biafo-breen med flott utsikt mot Choricho (6756 m). Vi hviler i Korophon nord-øst for breen. Etter en matbit og mye drikke følger vi Braldu-elven østover til vi møter sideelven Dumordo, etter omlag en time på en sti hogd ut i fjellsiden langs elven, krysser vi Dumordo på en spektakulær hengebro. Tidligere måtte elven krysses i en kurv som hang under en kabel, noe som førte til lange køer når de større ekspedisjonene skulle krysse med flere hundre bærere. Vi fortsetter å følge elven ned til Jula og slår leir under det karakteristiske fjellet Bakhor (5810 m). |
7 |
Dans Jula – Paiju (3450 m). Vi starter nok en gang grytidlig og følger Braldu-elven helt fram til Paiju, en liten oase med de siste trærne vi vil se før ankomst Hushe-dalen om elleve dager. Stedet ligger under Paiju Peak (6610 m), og er omgitt av enorme granittvegger. Noen kilometer lenger oppe i dalen ser vi enden av Baltoro-breen med de fantastiske Trango Towers i bakgrunnen. I Paiju slakter tradisjonen tro klatreekspedisjonene en geit og kjøttet gis til bærerne. Utpå kvelden blir det som regel underholdning med Balti-sang og Balti-dans. |
8 |
Hviledag Paiju. En velfortjent hvile- og akklimatiseringsdag, vi har god tid til å se oss omkring i disse fantastiske omgivelsene. |
9 |
Trango Paiju – Khoburtse. Vi starter nok en gang i femtiden for å nyte godt av den kjølige morgenluften. Etter en time går vi inn på Baltoro-breen og har utsikt mot de fantastiske Trango Towers (6285 til 6763 m). Disse tårnene har de lengste granittveggene i verden, og mye spennende norsk klatrehistorie gjemmer seg i disse formasjonene. |
10 |
Utsikt og atter utsikt Khoburtse – Urdukas (4130 m). På veien får vi vårt første glimt av Broad Peak (8047 m). Fra Urdukas har vi fantastisk utsikt mot Paiju Peak, Trango Towers og Cathedral Tower. |
11 |
Navigasjon gjennom Baltoro Urdukas – Goro II (4380 m). Vi går ut til midten av breen. Stien er kronglete, isen beveger seg en del her ute og det er litt vanskelig å si hva som venter oss. Masherbrum kommer til syne mot sør og vi overnatter midt på breen med utsikt mot Gasherbrum IV. |
12 |
K2 inn i linsa Ghoro II – Concordia (4650 m). Dette er en av de flotteste dagene på turen. Vi er nå midt inne i det mest fantastiske fjellandskapet i verden omgitt av 6-8000 meter høye fjelltopper. Vi går rett mot Broad Peak og Gasherbrum IV. Etter to timer passerer vi Goro I og går langs store elver med smeltevann som renner oppe på breen. Vi passerer Muztagh Tower (7273 m), kommer til slutt fram til Concordia og får endelig se den gigantiske pyramiden K2 som rager 4000 meter over Godwin Austen-breen mot nord. |
13 |
Hviledag Concordia. Det blir lange dager og nå skjenner vi virkelig på høyden. Tar det med ro og slapper av i og rundt camp. |
14 |
Passerer 5000 meter over havet Concordia – Broad Peak BC (5000 m) – K2 BC (5135 m). De omlag ti kilometerne opp til K2 BC tar sjelden mer enn seks timer og etter hvert som vi nærmer oss får vi virkelig se hvor enormt dette fjellet er. På veien passerer vi Broad Peak BC hvor det antakelig vil være flere ekspedisjoner. Vi overnatter i K2 BC sammen med de forskjellige ekspedisjonene som holder til der. På ettermiddagen besøker vi Gilkey Memorial, her det er satt opp en rekke minnesmerker etter klatrere som har omkommet på fjellet. Flere av de omkomne er begravd ved minnesmerket. |
15 |
Retur ned breen K2 BC – Concordia. Vi returnerer gjennom Broad Peak BC til Concordia. |
16 |
Øvre Baltoro Concordia – Ali Camp (5010 m). Vi går opp den øvre Baltoro-breen i en time før vi tar inn på Vigne-breen. I enden av dalen kan vi se Gondogoro-passet, dette skal vi krysse neste dag. Oppe ved Ali Camp domineres utsikten av Chogolisa (7665 m). |
17 |
Gondogoro La Ali Camp – Gondogoro La (5585 m) – Xhuspang (4680 m). Vi starter tidlig og går i mørket, vi håper å nå toppen av passet til soloppgang. Vi går langs vestre del av Vignebreen før stigningen begynner. På et par av de bratteste stedene er det lagt opp faste tau, men ruten er ikke teknisk vanskelig. Krysningen er fysisk krevende og vi må regne med å bruke mellom åtte og ti timer på turen over til Xhuspang. Utsikten fra toppen av Gondogoro La er storslått med Gashebrum I, Gasherbrum II, Broad Peak og K2, noen få kilometer unna. I tillegg er det en rekke topper over 7000 meter i området. Et flottere panorama finnes ikke. Etter en pause på toppen av passet følger vi de faste tauene ned på andre siden og rusler ned til Xhuspang. |
18 |
Hviledag i Xhuspang Vi tar en velfortjent hviledag på dette idylliske stedet med Laila Peak (6096 m) mot vest. |
19 |
Grønt og flott Xhuspang – Shaishcho (3330 m). Vi følger breen mot syd og passerer Laila Peak og har utsikt mot det enorme brefallet til Masherbrum. Vi går av breen og følger en morenerygg ned til den flotte leirplassen Shaishcho hvor vi ser trær for første gang siden Paiju. Leiren er omgitt av store granittvegger som strekker seg opp mot 6000 meter. |
20 |
Ut av fjellet Shaishcho – Hushe – Skardu. Vi bruker tre-fire timer ned til Hushe hvor vi spiser lunsj før vi kjører videre til Skardu på ettermiddagen. Endelig en varm dusj og en seng å sove i. |
21 |
Flyvær Skardu – Islamabad, eller Skardu – Chilas. Fly til Islamabad. Alternativt bil fra Skardu til Chilas. Vi kjører tilbake samme rute som beskrevet opp til Skardu. Overnatter i Chilas. |
22 |
Chilas – Rawalpindi. |
23 |
Retur Norge. Avreise fra Islamabad – Oslo. |
Inkludert i prisen er følgende:
- Tur iht. programmet ovenfor
- Overnatting i dobbeltrom i Islamabad, Chilas og Skardu
- Fly tur-retur Islamabad – Skardu
- Om kjøring, privat transport med air-condition Islamabad – Skardu – Islamabad
- Sightseeing Islamabad
- Transport til og fra start og slutt på fotturen
- På fotturen overnatter vi i telt
- All mat på fotturen/ utenfor Islamabad
- Alle avgifter til nasjonalparker
- Guide og bærere på fotturen
- Alle tillatelser og forsikring for våre medhjelpere på fotturen
Følgende er ikke inkludert i prisen:
- Flybillett tur-retur Oslo – Islamabad
- Tilslutningsfly til Oslo
- Tips til guide og bærere
- Lunsj og middag på hotell
- Ev. ekstra overnatting på hotell
- Drikkevarer som Cola og liknende
- Enkeltromstillegg
- Visumkostnader, 35-40 USD
- Vaksinasjoner og forsikringer